TIPS / komprimerare!

Äger du tex en systemkamera är du väl medveten om att bilderna tar sjuuukt mycket plats? En bild kan ju ta 10-12 mb utrymme och det blir en hel del om man nu har ett par stycken som jag har. Jag har typ 20.000 (skojar inte! har säkert mer) bilder fast på olika datorer/usb-minnen osv. Men just på denna datorn har jag 2730 bilder som tar upp 7.65 GB av min hårddisk. OCH DET ÄR BARA MINA BILDER FRÅN NIKON-KAMERAN!!! Sen har jag ju några tusen mobilbilder, en till kamera osvosv.

Sååå, vill du ha mer minne men ändå ha kvar dina bilder?
Ladda ner ett komprimerings-program! Jag har precis googlat i 30 min, laddat hem 3-4 st program utan att hitta vad jag sökte. Men seeeen hittade jag det! Googla på "powertoys/image resizer" så får man det - enligt mig - bästa programmet. HAr inte testat något annat men hade detta på förra datorn och tyckte det var så himla smidigt att man bara kunde högerklicka sen komprimera! Berättar mer häääär under:



Efter du laddat ner det finns programmet automatiskt när du högerklickar på en bild. Tryck på "resize pictures" du kan även markera flera bilder och komprimera fler samtidigt.


Sen väljer du vilken slags storlek du vill ha. Eftersom detta är från pappas systemkamera är bilderna jättestora, så jag valde "large" men är det från en vanlig digitalkamera ellerså kan man väl ta lite mindre. Ta vad du känner för! Sen klickar man bara på "resize", klaaaaart! Original bilden sparas också så du behöver inte oroa dig ifall du tycker bilden får dålig kvalité eller så och skulle ångra dig!



Här är en originalbild och en komprimerad bild på Smilla. Lite mer än 8 mb skillnad och jag ser ingen skillnad i kvalitén eller så! Så länge du inte ska skriva ut bilderna på en stor canvas tavla eller liknade gör det inget om du komprimerar, du bara sparar på datorns minne och du får plats för fler roliga bilder :) PS. Programmet är helt gratis! Men det funkar dock bara på windows!





Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback