Svenska högtider/traditioner



1. JULAFTON. Kommer alltid vara den bästa dagen på året enligt mig, även om senaste julen var den sämsta ever, mådde så psykiskt dåligt pga att det var massa bråk & tårar. Julafton är skittråkig nu när man är "ung vuxen", men vet ju att det kommer en dag då jag och min syster har barn, och då kommer julen vara lika mysig som förr hoppas jag! Sen hela december, alla förberedelser osv, allt är så myyysigt och jag bara älskar det.

2. MIDSOMMAR. Vet inte ens varför vi firar detta men tycker det är sååå mysigt! Visst, det regnar alltid osv men jag har alltid haft kul på midsommar! Enligt mig ska midsommar firas med släkt, men det gör man ju som man vill! Massa god mat, alkohol och bara ha kul och få in sommarkänslor.

3. PÅSK. Mat, mängder av godis, ungefär samma som julen förutom att det är soligt och varmt (oftast) istället för vinter och minusgrader. Tycker påsken är mysig på något sätt fastän jag inte direkt går och längtar efter den, det känns som man välkommnar våren for real. Varje påsk går vi ut och letar paket och ägg i mammas trädgård hihi, så mysigt.

4. VALBORG. Hade större betydelse förut, nu när jag jobbar är valborg skitsamma. Men ja, har alltid haft JÄTTEBRA valborgar så länge jag kan minnas. Mängder av alkohol eller massa mys med en majbrasa. Denna hade hamnat före påsken om jag inte hade jobbat som sagt haha, ska nämligen jobba både den 30:e och sen tiiidigt 1 maj så kommer typ sova bort denna valborg.

5. KRÄFTSKIVA. Ja, det är väl en tradition? Supermysig enligt mig, god mat, bra väder (man får ju pricka in rätt), man kan ha kräftskiva lite när man vill vilket är bra för oss som jobbar ob-tider, bra sällskap osv. Ett perfekt avslut på sommaren! Lika mysig med eller utan alkhol.

6. NATIONALDAGEN. Haha jag firar inte detta alls, men det är väl ändå lite mysigt! Det är sommar, man äter jordgubbar (iallafall jag), hedrar vårt kära Sverige. Allting känns så typiskt svenskt, får sån "nu är det verkligen svensk sommar-känsla" vilket är uuunderbart!

7. HALLOWEEN. Betyder egentligen ingenting för mig längre, folk i min ålder festar väl, men jag gjorde inget speciellt förra året tror jag. När jag var liten var det ju bus eller godis osv, men nu så nääää.. Bryr mig inte, tycker bara det är mörkt och jobbigt, läskigt med massa monster överallt osv haha..

No idea varför jag skrev detta, men det var längesen jag skrev något och kände för något annorlunda! Passade bra till påsken antar jag. Puss



Några bilder från mina senaste högtider! =)





Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback